W roku 2004 odbyłam bardzo interesujący kurs pt. zabawa uczy.Kurs przeprowadzony w formie warsztatów.Poznałamm bardzo wiele gier i zabaw, które wykorzustuję w codziennej pracy. Karolcia jest lekturą zawieającącą elementy realistyczne, fantastyczczne i komiczne , dlatego zainspirowała mnie do wykrzstania zabaw, które dają możliwość twórczemu działaniu uczniów.
EWA KOWALSKA SŁUPSK SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6
Nauczanie zintegrowane kl. II – lektura „ Karolcia”
Temat: Komizm, fikcja, realizm – w literaturze dziecięcej w oparciu o lekturę „Karolcia” Marii Kruger. Praca twórcza dzieci.
Cele lekcji - Uczeń wzbogaca słownik o pojęcia fantastyka, komizm. - Uczeń rozwija swoją aktywność twórczą, Uczeń ćwiczy umiejętność współdziałania w grupie. - Uczeń ćwiczy umiejętność skupienia uwagi. - Uczeń ćwiczy umiejętność posługiwania się słownikiem. - Uczeń potrafi wyodrębnić postaci pierwszo i drugo planowe. - Uczeń poznaje postać autorki M. Kruger. - Uczeń potrafi zamienić rzeczowniki w przymiotniki i utworzyć wyrazy przeciwne np.: komizm – komiczny - niekomiczny.
Do zajęć wykorzystałam Słowniki Wyrazów Polskich PWN, napisy na tablicę: fantastyka, realizm, sensacja, komizm, obyczaj, ilustracje przedstawiające sytuacje adekwatne do powyższych napisów, lekturę M. Kruger „Karolcia”. Gazety i przybory potrzebne do zrobienia rekwizytów do postaci Szewczyka, Królewny, Króla i Smoka. Opowiadanie dla każdej grupy napisane na kartce. Dzieci pracowały zbiorowo, indywidualnie i w grupach.
Przebieg lekcji: 1. Wstęp: - Praca porządkowo organizacyjna - Ogłoszenie tematu lekcji - Nauczyciel przybliża postać pisarki M. Kruger - Pokaz wystawki książek M. Kruger
2. Rozwinięcie: - Krótka charakterystyka książki M. Kruger, wykonanie ćwiczenia str. 47 „Moja Szkoła” - Ustalenie postaci pierwszo- i drugoplanowych – wykonanie ćwiczenia str. 48 „Moja Szkoła” - Rozmowa na temat treści lektury - Nauczyciel wiesza na tablicy napisy: FANTASTYKA, KOMIZM, REALIZM, OBYCZAJ, SENSACJA - Który z tych opisów pasowałby do scharakteryzowania treści lektury - Jakie fragmenty i sytuacje są fantastyczne, komiczne i realistyczne w lekturze, uczniowie czytają fragmenty i opowiadają dane sytuacje - Uczniowie dopasowują ilustracje do napisów – praca na tablicy - Gramatyka – utworzenie przymiotników z podanych wyrazów i wyrazów o znaczeniu przeciwnym: realizm – realistyczny – nierealny – praca ustna - Zabawa w kręgu – uczniowie wychodzą z ławek ustawiając się w kręgu – zabawa w tworzenie opowiadania przerywanego zwrotem I NAGLE...np.: Zielony samochód jechał polną drogą I NAGLE wokół zrobiło się bardzo ciemno I NAGLE spadła ulewa I NAGLE z lasu wskoczyło stado dzików I NAGLE itd.
- Tworzymy inscenizację pt. „O wesołym zakończeniu, o żarłocznym Smoku, wybrednej Królewnie i bogatym Królu”.
NOWA BAJKA Z WESOŁYM ZAKOŃCZENIEM O ŻARŁOCZNYM SMOKU, WYBREDNEJ KRÓLEWNIE, DZIELNYM SZEWCZYKU I BOGATYM KRÓLU. W pewnym bajkowym królestwie, za siódmą górą, za siódmą rzeką, stał zamek, w którym mieszkał bogaty król ze swoją córką królewną ślicznotką. W córce króla był szaleńczo zakochany szewczyk, ale nie miał u niej szans w zalotach, bo choć był przystojny - to z powodu biedy nie obsypywał kapryśnej królewny podarunkami. I szewczyk na zawsze pozostałby starym, niespełnionym kawalerem, a król nie doczekałby się wnuków, gdyby nie pewne zdarzenie. Do owej bajkowej krainy zawitał żarłoczny smok. Miał on ogromny apetyt, jak to u smoków bywa. Obfita w owieczki okolica bardzo mu przypadła do gustu i postanowił tu objeść się, ile wlezie. Król, gdy się o tym dowiedział, ze strachu schował się w swoim skarbcu, zaś królewna ciekawa widoku smoka, wyjrzała przez okno. Smok dojrzał od razu cud królewnę, i choć wydaje się to niemożliwe, zamiast zajadać owieczki, po prostu się w niej zakochał. Szewczyk, w przeciwieństwie do króla, nie przestraszył się smoka, bowiem kochał królewnę i wiedział, że będzie musiał o nią walczyć z groźnym smokiem. Wymyślił, więc podstęp. W porze podwieczorku szewczyk zakradł się do smoka niby w dobrych zamiarach. Poczęstował go wybuchowymi cukierkami o smaku tłustych owieczek. Smok, łakomczuch skusił się na cukierki, które wybuchły mu w brzuchu. Wybuch był tak wielki, że z okna wypadła królewna prosto w ramiona szewczyka, a król ukryty dotąd w skarbcu wylądował szewczykowi na barana. Po tym zdarzeniu królewna zmądrzała i dzielnego szewczyka - wybawcę mocno pokochała, nawet całusa mu dała. Po wybuchu ze smoka pozostało mnóstwo smoczków, które z pewnością przydadzą się dla przyszłych wnuków króla.
Uczniowie w czterech grupach zostają podzieleni na 4 postacie: - 1 grupa – jedna postać – Królewna - 2 grupa – druga postać – Smok - 3 grupa – trzecia postać – Król - 4 grupa – czwarta postać – Szewczyk Każda grupa robi dla siebie rekwizyty wskazujące na daną postać, przebiera się i ustala ruch – gest charakterystyczny dla swojej postaci. Zabawa polega na tym, że nauczyciel czyta tekst bajki a uczniowie w grupie, gdy usłyszą swoje postaci w tekście, wykonują umówiony gest. Zabawa jest bardzo wesoła. Jakie elementy pojawiły się w naszej bajce: komizm, fantastyka.
Praca w grupach – tworzymy opowiadanie: Dzieci losują napisy: fantastyka, realizm, komizm, sensacja Każda grupa szuka w słowniku wylosowane słowo a następnie kończy opowiadanie w taki sposób, aby było zgodne z wylosowanym słowem. Każda grupa dostaje takie samo opowiadanie: Lato zbliżało się ku końcowi. Tomek, Jola i Bartek poszli do sadu zbierać jabłka. Praca szła im dobrze i wkrótce nazbierały pełen kosz owoców. Kosz był bardzo ciężki. Już mieli wracać do domu, gdy wokół zrobiło się bardzo ciemno... Po skończonej pracy Kapitan grupy czyta ze słownika wytłumaczenie terminu i opowiadanie swojej grupy. - zakończenie lekcji
Podsumowanie – rozwiązanie krzyżówki
EWA KOWALSKA SŁUPSK SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6
|